Op 9 oktober wordt op de vakbeurs Zero Emission/Ecomobiel wordt deze jaarlijkse Logistiek Laadplein Award uitgereikt aan een van de drie eigenaren van laadpleinen van e-trucks: Renewi in Wateringen, E. van Wijk Logistics in Giessen en Lidl in Almere. Drie uiteenlopende organisaties, met elk hun eigen schaal, motivatie en aanpak. Toch hebben ze ook veel gemeen: pionieren in een tijd van netcongestie, forse investeringen doen in infrastructuur, en vooral laten zien dat de transitie naar zero emissie-transport nu al mogelijk is en slim kan zijn.
Renewi: laadplein in clusters en met brandveiligheid als speerpunt
Het laadplein van Renewi in Wateringen werd deze zomer officieel in gebruik genomen. Met 18 aansluitingen is het meteen een van de grootste in Nederland. “Dit is ons eerste laadplein”, vertelt Ramon Blauwhoff, Project Manager EV & Infra bij Renewi. “We hebben zo’n 1.800 voertuigen verdeeld over 100 locaties in Nederland en België, dus dit is echt het begin van onze reis naar verduurzaming. Maar wel direct een flinke stap.”

Renewi Wateringen heeft van nature een forse elektriciteitsaansluiting, omdat het een recyclinglocatie is. “Overdag gebruiken we die aansluiting voor de installaties, maar ’s nachts staat die capaciteit grotendeels vrij. Dat profiel is ideaal in het kader van netcongestie: onze trucks zijn overdag op pad en komen ’s avonds terug. Dan kunnen we de stroom benutten om ze op te laden.”
Dimensioneren op behoefte
Waar andere bedrijven met pleinen kiezen voor overdimensionering, deed Renewi dat bewust niet. “We rijden met onze trucks relatief lokaal, en dat is voor een e-truck met het regenereren van remenergie idealer dan voor trucks die continu op de snelweg rijden. Daarnaast hebben we nauwkeurig gekeken naar onze operatie: hoe ver rijdt een truck, hoeveel kWh verbruikt hij, hoeveel uren kunnen we ’s nachts gebruiken om te laden en hoe verdelen we de stroom zo slim mogelijk?"
Zo kwam het bedrijf uit op 600 kW totaal voor de 18 plekken. "Daarmee kunnen we alle voertuigen in de nacht volledig opladen. Dat geldt voor alle soorten van voertuigen, want ons vrachtwagenpark heeft nogal verschillende soorten trucks, variërend van wagens met een persinstallatie aan boord, tot aan portaalwagens, die alleen twee kettingen hebben om een portaalbak te verplaatsen.”
Brandcompartimentering en veiligheid
Een bijzonder aspect van dit plein is de nadruk op veiligheid. “Als recyclingbedrijf weten we hoe groot de risico’s van batterijen zijn. Daarom hebben we het plein in drie clusters van zes opgedeeld. Mocht er brand ontstaan, dan blijft de schade beperkt”, legt Blauwhoff uit. Daarnaast zijn er branddetectiecamera’s en noodstopsystemen geplaatst. Ook de plaatsing van de laadpalen is innovatief: niet naast de cabine, maar verder naar achteren, om de kans op aanrijschade te verkleinen. “Deze hebben dus ook een 7-meter laadkabel. We hebben dit echt samen met onze chauffeurs getest, pionnen neergezet, gekeken wat praktisch werkt. Dat is een tip voor iedereen: ontwerp zoiets niet alleen achter je bureau.”
Openstelling voor partners
Het laadplein is semi-open: collega-transporteurs en partners die bij Renewi lossen of laden, mogen hun e-trucks opladen. “Veiligheid staat wel voorop, dus alleen partijen die onze terreinregels kennen, mogen er laden”, zegt Blauwhoff. Inmiddels maken al twee externe partijen gebruik van de faciliteit.
E. van Wijk Logistics: een ecosysteem met batterij en zonnepanelen
Waar Renewi zich onderscheidt door schaal en veiligheid, heeft E. van Wijk Logistics in Giessen gekozen voor een compleet ecosysteem. Hun laadplein – geopend eind 2024 – is gekoppeld aan zonnepanelen en een grote batterij van 4,3 MWh. “We kwamen erachter dat we geen zware netaansluiting hadden en dat die voorlopig ook niet zou komen, al hebben we die wel aangevraagd”, vertelt directeur Ewout van Wijk. “Daarom hebben we gekozen voor een batterij in combinatie met zonnepanelen. Zo kunnen we onze twaalf elektrische trucks ’s nachts toch opladen.”

Bij E. van Wijk Logistics zetten twee zaken het bedrijf aan het denken over e-trucks en zelf te gaan laden. “De oorlog in Oekraïne deed de energieprijzen stijgen en tegelijkertijd wilden wij de transitie naar zero emissie inzetten. Toen bleek dat een netverzwaring jaren zou duren, zijn we gaan kijken naar alternatieven. Eerst kwamen de zonnepanelen, toen de batterij, en uiteindelijk het laadplein.”
Slim laden
Het plein telt acht laadplekken, goed voor het laden van 8 tot 10 trucks per nacht. Met een netto accucapaciteit van 480 kWh per truck komt de actieradius uit rond de 400 tot 480 kilometer. “Daarom gebruiken we de trucks nu nog vooral in de Benelux, ook omdat de laadinfrastructuur in het buitenland nog helemaal op gang moet komen.” Op de locatie van E. van Wijk Logistics in Giessen zijn 2800 zonnepanelen geplaatst in combinatie met een Iwell batterijsysteem van 1 MW-vermogen en een capaciteit van 4,3 MWh.
“In ons grote energie-ecosysteem zorgt het energiemanagementsysteem ervoor dat binnen het energiecontract onze energie juist wordt gemanaged op het terrein. Het EMS wijst dus ook stroom toe aan het laadplein. Het laadplein zelf past Dynamic Load balancing toe. Zo zorgen we dat alle trucks voldoende stroom krijgen zonder het systeem te overbelasten.”
Het project vergde een investering van rond de 6 miljoen euro. “Dat lijkt veel, maar over de hele levensduur is het zeker de moeite waard. Diesel wordt steeds duurder door accijnzen, ETS 2 en de vrachtwagenheffing. Elektrische trucks zijn duur in aanschaf, maar goedkoop in gebruik. Met groene stroom en de verkoop van hernieuwbare brandstofeenheden (HBE’s) wordt de businesscase alleen maar beter”, aldus Van Wijk.
Kopgroep in de logistiek
Voorlopig gebruikt E. van Wijk het laadplein primair voor de eigen vloot. “We hebben simpelweg te weinig stroom om structureel externen te bedienen. Maar zodra de aangevraagde 6 MVA-netverzwaring er komt, kunnen we dat wel doen. Het plein is daar technisch al op voorbereid.”
Van Wijk ziet zichzelf niet als dé koploper, maar wel als onderdeel van de kopgroep. “Samen met enkele andere dienstverleners zitten we vooraan. Je ziet dat sommige andere collega’s sceptisch zijn, maar er zijn er ook die serieus komen kijken en leren. Wij delen onze ervaringen graag, al willen we geen attractiepark worden.”
Lidl: snelladen voor de bevoorrading én de regio
Ook de derde genomineerde, Lidl met het snellaadplein in Almere, kampte met de combinatie van netcongestie en zero-emissiezones. Vanuit Almere worden meerdere emissievrije zones bevoorraad. “We kregen niet het volledige vermogen waar we om vroegen”, zegt Robert Dierdorp, projectmanager bouw bij Lidl Nederland. “Dat stimuleerden ons om te kijken naar een alternatieve strategie”, vult Ruud Metten aan, verantwoordelijk voor duurzaam transport bij Lidl Nederland.
Dierdorp: “We hebben het aantal bestaande PV-panelen op het dak maximaal uitgebreid om zoveel mogelijk eigen groene stroom op te wekken. Op het dak ligt nu 5,2 MWp aan PV en we hebben twee Elinex-accu’s van elk 500 kW vermogen en ruim 1 MWh opslagcapaciteit, waardoor er 's avonds ook geladen kan worden met zoveel mogelijk groene stroom.”
Zelfvoorzienend
Die combinatie maakt het laadplein grotendeels zelfvoorzienend. “We zijn door de netbeheerder eigenlijk gedwongen, maar zagen het gelijk als kans,” aldus Dierdorp. “Met PV en accu’s ontlasten we het net en houden we grip op onze eigen energievoorziening.”

Het laadplein in Almere is in twee jaar tijd gegroeid van twee naar zes laadpalen. Het was dan wel het eerste laadplein voor Lidl in Nederland; inmiddels is het zeker niet de enige. Bij vijf van de zes distributiecentra in Nederland kunnen e-trucks inmiddels worden opgeladen. Eind dit jaar wordt het distributiecentrum van Lidl in Waddinxveen ook uitgebreid met een snellaadplein. Hierdoor kan Lidl haar winkels in Nederland vanuit alle distributiecentra elektrisch bevoorraden. In 2023 sprak Lidl de ambitie uit om al vóór 2030 haar winkels volledig elektrisch te bevoorraden.
Versneld elektrificeren
Versneld elektrificeren was ook de strategie die Ruud Metten inzette, toen hij in 2019 bij Lidl startte. “Destijds reed er nog maar één elektrische vrachtwagen van ons in Amsterdam. Inmiddels zijn er eind 2025 bijna vijftig e-trucks actief. Om dat te bereiken richtten we in 2021 een projectgroep op met experts uit logistiek, finance en energie en bouw binnen Lidl. We hebben verschillende scenario’s doorgerekend, want we zagen dat de combinatie van regelgeving, beprijzing en onze focus op eigen efficiëntie ons dwong én hielp om versneld te elektrificeren. Het was ook essentieel dat transporteurs enthousiast waren. Zij kopen de trucks dedicated voor ons. Als wij een duidelijke stip op de horizon zetten, kunnen zij investeringen plannen en banken overtuigen. Dat maakt het verschil”, aldus Metten.
Open voor anderen
Het laadplein is niet alleen voor Lidl-trucks. Ook toeleveranciers en buren kunnen er laden. “Wij zijn semi-openbaar,” zegt Metten. “Bedrijven melden zich aan, er worden afspraken gemaakt over tijdvensters en vermogen, en ze betalen gewoon per kWh. Zo helpen we anderen die geen eigen verzwaring krijgen of geen laadpalen willen aanschaffen, en versnellen we samen de elektrificatie.”
Met oog op de toekomst is alles zo flexibel mogelijk ontworpen benadrukt Dierdorp. "We hebben gekozen voor een modulaire opbouw welke geschikt is voor bestaande en nieuwbouw situaties met beton, klinkers en asfalt. De verhogingen (eilanden) dienen als aanrijdbescherming, kabelgoot en fundatie van de laadpalen en lichtmasten."
Powerlock
"Deze opzet maakt ons flexibel richting de toekomst. Ook kunnen de koeltrailers tegelijk geladen worden, doordat op de achterkant van het laadplein stekkers zijn voorzien op de bolders. Omdat het laden steeds crucialer wordt naarmate er meer e-trucks instromen, hebben we al voorzien in een Powerlock aansluiting, zodat we een deel van de capaciteit van de laders kunnen overnemen met een noodstroom aggregaat. Ook heeft het laadplein een centrale noodknop, vanuit het oogpunt van veiligheid.